صفاشهر در فاصله 170کیلومتری شمال شیراز قرار دارد و از ترکیب ده بید و خرمی تشکیل شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۳۲۴ متر است. صفاشهر بلندترین شهرستان فارس و پنجمین شهر مرتفع ایران است و آن را بام فارس می‌نامند. این شهرستان از شمال به استان یزد (شهرستان ابرکوه) شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان پاسارگاد، از شرق به شهرستان بوانات و از غرب به شهرستان اقلید محصورمی شود.

صفاشهر دارای آب‌وهوای سرد و خشک می باشد. منابع مهم ابی استان فارس از چشمه‌ها و رودهای این شهرستان سرچشمه می‌گیرد. درفصول بهار و تابستان دارای اب وهوای معتدل و پاییز و زمستان سرداست. گردنه کولی‌کش که در مسیر مسافرانی که از اصفهان یا یزد به شیراز می‌روند قرار دارد، در زمستان برف‌گیر است و دمای هوای آن گاه به ۳۵- هم می‌رسد. صفاشهر را می‌توان سردترین شهرستان فارس دانست. صفاشهر یکی از سردترین شهرهای ایران است تعداد روزهای یخبندان ان به‌طور میانگین به۱۲۵روز در سال می‌رسد.

صفاشهر دارای ذخایر معدنی سنگ مرمریت کرم رنگ است که از جمله این معادن می‌توان به معادن چاه مرغی، شایان، نسکافه ای دهبید، حسن‌آباد، ثمین، چهرک، دیپلمات، انگورک، کوه سفید، آشفته و … اشاره کرد که باعث رونق بیش از 200 کارخانه سنگبری در منطقه و افزایش میزان صادرات مواد غیر نفتی در کشور از این جهت که سنگ های این معادن به چین و اروپا صادرمی شود و ازدیگر معادن این شهرستان خاک سیلیس می‌باشد که در تولید کاشی و سرامیک نقش مواد اولیه را دارد. همچنین این شهرستان دارای معدن سنگ آهن در روستای هنشک و گردنه کولی کش نیز می‌باشد.از کارخانه های صفاشهرمی توان به کارخانه کاغذسازی،کارخانه فراورده های لبنی دالیز،کارخانه گچ سازی ساختمان،کارخانه یک و یک اشاره کرد.

سنگ مرمریت دهبید مرغوب ترین و مشهورترین سنگ مرمریت ایران و یکی از شناخته شده ترین سنگهای مرمریت در دنیا می باشد. معدن سنگ مرمریت دهبید در 5 کیلومتری شهر دهبید که واقع در استان فارس قرار گرفته است یکی از دلایل استقبال گسترده از سنگ مرمریت دهبید زمینه رنگی روشن آن می باشد. سنگ دهبید از معادن مختلف و در رنگ های کرم روشن، کرم، کرم گل دار و بژ استحصال می گردد.

از خصوصیات برجسته سنگ دهبید:

1- استحکام زیاد

2- مقاومت سایشی زیاد

3- رنگ و طرح منحصر به فرد

4-درصد جذب آب پایین به دلیل فشردگی و چگالی مولکولی زیاد

5- ساب پذیری زیاد به دلیل تراکم بالا شفافیت بی نظیر

سنگ دهبید، اغلب بصورت اسلب و قواره های بزرگ مانند 80*80 و 100*100 و بزرگتر فرآوری و تولید می گردد. جهت پر کردن خلل و فرج سنگ و رگه های خاکی در فرآیند تولید سنگ دهبید از چسب اپوکسی استفاده می شود. معدن سنگ دهبید در مجاورت شهر صفاشهر یا دهبید واقع گردیده است.

سنگ دهبید دارای زمینه ای یک دست روشن و شفاف است که می تواند نور را کاملا انعکاس دهد، این ویژگی باعث می شود تا در فضاهایی که از نور طبیعی کمتر برخوردارند بتوان روشنایی محیط را افزایش داد. همچنین سطح صاف و براق این سنگ زیبایی خاصی به محیط می بخشد. هر چه رگه های روی سنگ دهبید روشن کمتر باشد، این سنگ یک دست تر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار است. سنگ دهبید یکی از سنگ های پرمصرف تزئینی در ایران است و این به دلیل زمینه روشن و زیبای آن است که باعث شده است این سنگ مورد توجه بسیاری از کارفرمایان و طراحان داخلی قرار بگیرد.

سنگ دهبید، در کلیه فضاهای داخلی ساختمان از جمله دیواره های لابی های مجلل، سنگ کف واحدهای مسکونی لوکس، سنگ کف مجتمع های تجاری و اداری ، هتل ها و … کاربرد دارد. سنگ مرمریت دهبید به صورت فرآوری شده و خام (کوپ ) صادر می گردد. معادن سنگ دهبید شامل چندین معدن سنگ با نام های دهبید شایان، دهبید ثمین، دهبید حسن آباد، دهبید زارعی، دهبید چاه مرغی، دهبید انگورک، دهبید آرین و دهبید کوه سفید و … می باشد.

آنالیز سنگ مرمریت دهبید

جذب آب مقاومت فشاری مقاومت سایشی وزن مخصوص تخلخل میزان مطلوب
0.3 500 2.5 2.5 petty MIN
1.5 1500 6 2.8 2.5 MAX
0.8 2.69 2.8 1275 1.02 دهبید

پارامترهای تعیین کننده درجه و کیفیت سنگ عبارتند از:

1- نوع سنگ

2- نداشتن نا خالصی و پوسیدگی در سنگ

3- سورت دقیق و حداقل بازی رنگ

4- قطر سنگ

5- گونیا بودن ابعاد سنگ

6- ساب سنگ

7- لب پر نبودن سنگ

8- نوع متریال مصرفی در فرآیند تولید(رزین، اپوکسی، UV، توری پشت سنگ، لقمه ساب)

9- نحوه حمل و ارسال سنگ

سنگ دهبید

مقایسه سنگ دهبید و سنگ لته ترکیه

ایران از معادن سنگ مرمریت چندان غنی نیست، اما همان تعداد کم سنگ مرمریت که معادن آن در ایران وجود دارد از حیث زیبایی و کیفیت در تمام دنیا کم نظیر می باشند. یکی از این سنگ های زیبا سنگ دهبید است. شهرت سنگ مرمریت دهبید جهانی است و از نظر کیفیت، زیبایی و محبوبیت در استفاده حتی از سنگ مرمریت لته نیز بالاتر است و بسیاری از کارشناسان این سنگ را بالاتر و با کیفیت تر از سنگ لته ترکیه می شناسند.

این سنگ همانند سنگ لته زمینه ای روشن دارد و گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در پروژه های لوکس ساختمانی است. استفاده به عنوان سنگ کف ساختمان یکی از موارد کاربرد مهم سنگ مرمریت لته است و سنگ دهبید نیز در این مورد چیزی از سنگ مرمریت لته کم ندارد و می تواند جایگزین عالی خرید این سنگ خارجی گران قیمت باشد. البته سنگ دهبید سنگی ارزان قیمت نیست و جزء سنگ های گران قیمت در ایران محسوب می شود که استفاده از آن تنها در پروژه های لوکس مقرون به صرفه است اما قیمت آن نسبت به سنگ لته ترکیه که یک سنگ وارداتی است به مراتب کمتر است در حالی که حتی کیفیت سنگ دهبید می تواند بالاتر از سنگ لته باشد.

Sending
User Review
4.4 (5 votes)